jom berjudi !!!!

eik tetiba jer ajak main judi aper ke jadah nya .... judi itu haram di sisi agama dan secara logik akal yang waras dan boleh berfikir dengan baik akan mengatakan orang yang main judi itu BODOH !!!!
Judi itu mengikut fahaman aku adalah sesuatu permainan dimana ada pertaruhan harta atau barang bernilai. siapa kalah akan membayar kepada pemenang. Kenapa hendak berjudi kalau kita memang tahu yang kita akan kalah ? kenapa nak miskinkan lagi diri yang dah memang miskin ? Untuk apa berjudi ? sekadar suka-suka atau  hendak cepat kaya. Memang kaya kalau menang tapi duit atau hasil judi itu memang sah-sah haram disisi agama. Duit yang haram itu akan mengalir menjadi darah daging kepada keluarga kita. kenaper kene berjudi untuk jd kaya??

ber balik kepada tajuk judi tadi... ada orang pernah bisik-bisik dekat telinga aku ,aku gase tidak salah kalau kite main judi sedangkan sekarang ni pun kita berjudi.... aku terkejut... kite sedang judi apa pulak ni... berjudi dengan kehidupan.. kita tidak tau yang apa kita buat sekarang ini betul-betul menjamin masa depan. sebagai contoh.. en ahmad seorang site sepervisor, gaji memang dah tahap mengeyangkan akan tetapi dia nekad untuk berhenti kerja semata-mata si isteri dapat keje di tempat yang jauh dari tempat dia bekerja, lain negeri la. dia nekad berhenti dan berniaga. akan tetapi apakah daya sampai ke akhir ini rezeki tidak seperti yang dijangka. hutang makin banyak, masalah pun makin bertambah. Oleh itu ni bukan berjudi ke namanya. kalah jugakkan.


aku diam seribu bahasa... kenapa dia samakan hidup dengan main judi ? mungkin en ahmad belum cukup berusaha ? atau masih belum ada rezeki berpihak kepada en ahmad ? Atau cuba terbalikan soalan itu kepada judi pula.. hahahaha... penin aku bila pikir balik...


apa yang aku tau judi tetap tidak sama dengan kehidupan seseorang.. sebab kita yang jadi pemain, pengalah dan segalanya. kita sendiri yang mencorakan hidup kite. Tanpa usaha kita tidak akan kaya dan berjaya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen jgn x komen krn komen2 anda amat la sy hargai...tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...