mmmm...sedapnyer....

ari ni aku sarapan NASIK KERABU.....hehe...dah xder topik aper yg best ari ni..tu yg aku citer PSL sarapan ari ni....aku ni leh dikategorikan pengemar nasik kerabu...tp ari ni aku mkn nasik kerabu wane kuning tau new version...cm2 kaler dier org wat.tp selalu nyer wane biru kan...aku mkn dengan lahap nyer sampai  licin.....seeeeeeeeeeeeeedaaaaaaaaaaappppp...oleh itu aku berazam utk belajar membuat lauk tersebut...(ala kema cm ko nk wat pun..mkn pandai la...)



nasi kerabu

Bahan-Bahan:
beras,ikan kembung,kelapa,daun kunyit,kunyit hidup/debu,daun limau purut,serai,bawang merah,halia, kacang panjang,timun, daun kesum, taugeh,buah limau nipis,lada hitam (dimesin),lada merah,cuka

Cara:
nasi di masak bersama kunyit hidup(yang diambil air nya atau gunakan sahaja kunyit debu)daun limau purut,daun kunyit dan serai (diketuk).

Untuk Sambal
Kelapa digoreng sehingga garing then ditumbuk.
Ikan kembung di panggang kemudian diambil isinya dan di tumbuk.
Tumbuk bawang merah,sedikit serai,halia dan digaulkan bersama kelapa dan ikan yg ditumbuk tadi.
Untuk Ulam
Kacang panjang,daun kesum,serai,timun dimayang dan taugeh.
Air lada
Blender lada merah yg sudah dibersihkan dan masukkan cuka.
Budu
Perahkan buah limau nipis dan masukkan daun limau purut(direnyut) ke dalamnya.
Lada hitam dimesin.

Cadangan Hidangan:
Nasi dihidangkan dgn menggaulkan sambal,ulam,air lada,budu dan sedikit lada hitam yg dikisar.

Tambahan:
Nak sedap lagi gorengkan paru,keropok, ikan celup tepung,daging bakar, telur masin dan bawang putih jeruk.....memang terangkat....cubalah.....

k..aku dh bg resipi tu ko org wat la k...aku pun akan cuber wat gak..ujung minggu ni..kalo jd aku tunjuk kt ko org k.kalo xder tu maknernyer...x buat la..uhuuuuu.......




ambik ko....dh lamer x pekena nasik kerabu...seddaaapppp...aper2 pun selamat mencube la ek memasak nasi tersebut..k...tata









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen jgn x komen krn komen2 anda amat la sy hargai...tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...